HB84559 Pz Kpfw.VI Sd.Kfz 182 Tiger II HT 105 mm
In early October 1942, plans for production of the VK 45.03 were reviewed,Initially two designs were provided, one by Henschel and one by Porsche. Both used a turret design from Krupp; the main differences were in the hull design, transmission and suspension.
The Henschel version used a conventional hull design with sloped armor resembling the layout of the Panther tank. It had a rear mounted engine and used nine overlapping road wheels per side, mounted on transverse torsion bars, in a similar manner to the original Tiger. To simplify maintenance, however, the wheels were overlapping rather than interleaved as in the Tiger
Henschel won the contract, and all Tiger IIs were produced by the firm. Two turret designs were used in production vehicles. The initial design is sometimes misleadingly called the "Porsche turret" due to the belief that it was designed by Porsche for their prototype. In fact this turret was simply the initial Krupp design for both prototypes. This turret had a rounded front and steeply sloped sides, with a difficult-to-manufacture curved bulge on the turret's left side, to accommodate the commander's cupola. Fifty early turrets were mounted to Henschel's hull and used in action. The more common "production" turret, sometimes called the "Henschel" turret, was simplified with a flat face, no shot trap (created by the curved face of the initial-type turret), less-steeply sloped sides, and no bulge for the commander's cupola.
The track system used on the Tiger II chassis was a unique one, which used alternating "contact shoe" and "connector" links—the contact shoe link had a pair of transverse metal bars that contacted the ground, while the connector links had no contact with the ground.
The Tiger II was developed late in the war and made in relatively small numbers. Like all German tanks, it had a gasoline engine. However, this same engine powered the much lighter Panther and Tiger I tanks. The Tiger II was under-powered, like many other heavy tanks of World War II, and consumed a lot of fuel which was already in short supply.
Item Type Plastic Model Armor Kit
Model Dimension Length: 322.9mm Width: 107.3mm
Total Sprues 25 sprues , upper hull , lower hull and turret
Photo Etched Parts 1 piece
Film Accessory n/a
Released Date 2023-03
More Features >the kit w/refined detail
>multi-slide moulded lower hull , turret
>individual tracks
>photo etched parts included
PzKpfw VI Ausf. B Tiger II of in de volksmond Konigstiger (Poolse koninklijke tijger) was een Duitse zware tank uit de Tweede Wereldoorlog. De eerste prototypes van het voertuig werden in 1943 gebouwd en de serieproductie ging door in 1944-1945, eindigend met de productie van 487 voertuigen. De Tiger II werd aangedreven door een enkele Maybach HL 230 P30-motor die 700 pk produceerde. Het was bewapend met 1 88 mm PaK 43 L / 71 kanon en 2 7,92 mm MG34 machinegeweren.
PzKpfw VI Ausf. De B Tiger II werd gecreëerd in verband met de opdracht van Albert Speer in januari 1943 van de Henschel- en Porsche-fabrieken om een nieuwe zware tank voor de Duitse strijdkrachten te ontwerpen. De eerste prototypes waren in oktober van dit jaar klaar en een auto ontworpen door het bedrijf Henschel ging in massaproductie, met 50 eenheden van de nieuwe tank met een toren ontworpen door Porsche (de zogenaamde Porsche-toren). De koninklijke tijger had een geweldig antitankkanon, dat in staat was om op dat moment elk gepantserd voertuig van het Rode Leger of de geallieerden te vernietigen op een afstand van 1500-2000 m. Het was ook zeer goed gepantserd en het pantser was zorgvuldig gevormd. In feite was de nieuwe Duitse tank onbereikbaar voor de meeste vijandelijke voertuigen op afstanden boven de 1000-1200 m. De Tiger II had ongetwijfeld tal van nadelen: ten eerste was de motor absoluut te zwak, wat hetzelfde was als de 11 ton lichtere Tiger I. De versnellingsbak was ook beschadigd en het hele aandrijflijnsysteem, dat extreem faalde en vatbaar was voor defecten. De Tiger II was ook ongelooflijk tijdrovend en duur om te produceren, wat, gezien de moeilijke situatie van Duitsland aan de fronten in de periode 1944-1945, ook een groot minpunt was. De Royal Tiger onderging zijn vuurdoop tijdens de operatie in Normandië in de zomer van 1944 als onderdeel van het 503rd Heavy Tank Battalion en 101st SS Heavy Tank Battalion. Later vochten eenheden die met deze tanks waren uitgerust ook aan het oostfront in 1944-1945, en misschien werd het grootste aantal Tiger II-tanks in één operatie gebruikt in het offensief in de Ardennen rond de wisseling van 1944-1945.